Ta vare på løkskalllet å lag egen naturlig plantegjødsel.

Liker du tanken på å lage egen naturlig gjødsel til plantene dine? Jeg fikk høre at det tørre skallet på løken skulle være vidundermedisin, og nå har jeg testet det ut. Hjemme hos oss blir det brukt veldig mye løk i alle varianter, og jeg har begynt å ta vare på skallet, grunnen er at det er fullt av næringsstoffer som plantene mine trenger for å vokse seg ennå frodigere og finere.

Her er det altså mulighet for å unngå dyre kjemikalier som heller ikke er det beste for natur og miljø. Jeg har ett glass stående på benken, som jeg stadig putter det tørre skallet på løken oppi da jeg lager mat, da vil jeg alltid ha tilgang på det.

Jeg synes skallet er ganske dekorativt å ha på benken også, men synes man ikke det, så kan man jo bare gjemme det vekk.

Når jeg har spart opp litt, så blander jeg en neve løkskall med 1 liter vann, og lar det stå natten over. da det har stått natten over siler jeg det slik at jeg får helt rent løkvann og vanner plantene mine med det:)

 

Slik ser den naturlige gjødselen ut da den har stått over natten og du har silet den ferdig.

I dag har jeg plantet litt om, og samtidig gitt alle plantene våre en skikkelig løkbehandling. Tenker de har fått det fint nå og er helt klare for våren:)

I dag får alle plantene våre en skikkelig løkboost.

Nå må jeg spare ennå mer skall, slik at jeg kan lage en miks til uteplantene våre også, for jeg har jo ikke greid å vente med å småplante litt på trappa;)

Takk for at du leser bloggen min, håper du har fått noen tips;) Titt gjerne innom Homemadebylise74 på facebookog Instagram

Der legger jeg stadig ut bilder på mine prosjekter innen Interiør og “gjør-det -selv” prosjekter . ha en fin dag!

 

3 kommentarer
    1. Hei, funket løksafta bedre enn vanlig vanning? I så fall, heller du 1L varmt eller kaldt vann over løkskallene på kvelden? 🙂

    2. Howdy I am so thrilled I found your web site,
      I really found you by error, while I was searching
      on Bing for something else, Regardless I am here now and would just like to say
      thanks for a remarkable post and a all round exciting blog
      (I also love the theme/design), I don’t have time to go through it all at the moment but I have
      bookmarked it and also added in your RSS feeds, so when I
      have time I will be back to read a lot more, Please do keep up the excellent job.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg