Nesten helt “ny” spisestue :)

Den 30 år gamle spisestua har fått sin renessanse! Jeg har lenge ønsket å gjøre noe med spisestua, den trengte ett lite løft, men har ikke greid å bestemme meg helt før nå. Også er det ikke til å stikke under en stol at det tar laaang tid å bearbeide samboeren:) Det gjelder liksom å ta det litt og litt slik at man på en smidig måte får det som man vil  🙂 🙂 🙂 haha, neida men det er greit å være sikker før man går på, for dette er en del jobb vil jeg si.

Det er en av tingene jeg har lært av samboeren min, at det er lurt å ta seg litt bedre tid til planlegging og det samme i utførelsen av jobben. Jeg kan ofte haste ivei med prosjekter, og det er aldri noen god ide om man vil ha ett godt resultat.

Som alltid liker jeg aller best å holde liv i de møblene vi allerede har, men å fornye og pusse de opp har jeg ingen skrupler med:) Jeg elsker å blande ulike stiler og elementer. Sort kan fort bli veldig kjedelig om man ikke blander inn noe annet, så her vil jeg nok etterhvert tilføre noe mer farge,strukturer og selvsagt grønne vekster. Det er akkurat det som er så fint med det sorte, andre elementer og farger kommer så godt frem.

Nedenfor kan du se hvordan det så ut før vi fant frem både, pussepair og malekoster. Det er så rart hvordan man hele tiden forandrer tanken om hvordan interiøret skal være, noen ganger ser jeg på gamle bilder og humrer av interiøret, fargene og sammensetningene. Og det er slettes ikke alltid det er så lenge siden heller:)

Slik så det ut før man fikk tankene over på en sort spisestue.

Denne gangen som alle andre ganger man skal male møbler, så slipper man ikke unna å pusse litt på alle flatene. En litt kjedelig jobb da det er så mye kriker og kroker, men her har jeg bare pusset lett over så det ble mattet ned. Etterpå har jeg vasket over med salmiakkvann. Første strøket ble gjort med sperregrunn, den sperrer for eventuelle gjennomslag, og samtidig er den matt så hjelper til for at det neste strøket sitter bedre og samtidig dekker mer.

Siste gang man ser disse stolene som hvite.

Vi har valgt å bruke gulvmaling å male møblene med, dette har vi gjort fordi malingen tåler mer, også sklir den pent sammen synes jeg. Men dette er absolutt en smaksak, men jeg som liker å bruke det på møbler som skal brukes mye. På bordplaten har vi påført malingen med en rulle og dratt ut malingen med en fordriver. Når man bruker en fordriver, så får man en mye finere overflate.

På bordplaten brukte vi først rulle.
Vi dro ut malingen med en fordriver.

Det ligger mye arbeid i ett prosjekt som dette, så om man ikke er gla i å holde på med slikt, eller er veldig utålmodig bør man egentlig styre unna, eller få hjelp:) Jeg måtte flere ganger ta med stolene ut i lyset for å se over så alle kroker ble dekket skikkelig og at det ikke var synlige sig i malingen.

Skapene i bakgrunnen er gamle kjøkken overskap vi har tatt vare på, som er satt etter hverandre for å få mye plass til glass, vaser og alt mulig rart vi samler på. De måtte også males, og byttes håndtak på for å få en helhet i denne kroken, vi valgte å holde de hvite inni, eller så ville det bli altfor mørkt. Når endelig alt var pusset, grunnet, malt og tørket, kunne jeg endelig sette på plass å se hvordan det ble:) Når prosjektet først var igang, var samboeren like ivrig som meg, så han har holdt til ute i garasjen på kveldene nå:)

Det males i alle kroker.
ganske annerledes enn før, men jeg er storfornøyd

 

Gleder meg til å finne små fargerike elementer å dekorere med.
Her kommer vi til å kose oss masse fremover

Hvem vet, kansje denne spisestua kan henge med i 30 nye år? For jammen har den ikke blitt så gammel.

Takk for at du titter innom bloggen min, Sjekk gjerne ut min Instagramkonto og facebook her deler jeg titt og ofte ideer, tips eller inspirasjon til interiør der fellesnevneren somregel er gjenbruk og “gjør-det-selv” prosjekter. Trykk på linkene, eller så heter jeg Homemadebylise74 begge steder.

 

Ha en strålende dag! Og spør gjerne om du lurer på noe:)

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg