Lag dine egne lysfat, her ser du hvordan!

Etter at jeg la ut bilder på Facebook og Instagram av ett lysfat jeg hadde laget, kom det noen spørsmål om hvordan jeg bla har festet “bena” eller knottene under, behandling av overflater og lignende. Så derfor legger jeg ut ett innlegg her, men fremgangsmåte på to forskjellige fat. Man kan selvsagt også bare la være å ha knotter under, bare legge møbelfilt for å skåne bordet eventuelt. For de er skikkelig stilige å bruke som underlag på tallerkenen da man dekker bord også. Jeg brukte gamle bord fra en krakk som har stått ute her på hytta, de så skikkelig medtatte ut, men jeg tenkte de ville bli fine med litt stell, og det syns jeg de ble. Men som du ser på bildet under har jeg bare funnet materialer som egentlig skal kastes, så det er ikke nødvendig å handle nytt på noe måte.

Her har jeg valgt å lime sammen flere bord, siden jeg ønsket med ett stort rundt fat, lenger ned på siden har jeg laget ett som er noe enklere å slipper å limes sammen, men viser først det store:) Jeg glemte å ta bilde mens vi satte det sammen, men det du trenger er en stor tvinge som tar så mange bord du ønsker å sette sammen,ett godt trelim og litt pussepapir.

Jeg gjorde begge limflatene rene ved å pusse de litt slik at limet fester godt. Så lim på begge flater for man setter de sammen med tvinger å lar det tørke.

Jeg pleier å ha mye rart liggende og det har kansje du også, så da kan det jo hende det dukker opp noen møbelknotter ett sted hos deg også:) eventuelt får man kjøpt de ganske billig, eller man kan bruke korker o.l som du ser videre nedover i innlegget her.

Jeg klippet av hodet på skruene fordi jeg skal lime de inn i platene etterpå, grunnen er at da kan jeg lett justere bene om fatet blir stående noe skjevt. Dette finnes det verktøy til, men kan også gjøres lett med en baufil.

Først borret vi ett hull på baksiden av fatet som skruen limes fast i, jeg brukte vanlig lynlim her, å det sitter som bare det:)

Sånn, da får man justert fatet akkurat slik man vil! Og jeg ga mine knotter en liten forvandling til sort også.

Jeg har brukt en brun antikkvoks på mitt brett, da får det en helt herlig finish å man kan polere det slik at det blir ekstra glatt å fint.

Nå er fatet ferdig å jeg ble skikkelig fornøyd med det:) Jeg simpelten elsker slitte materialer men deilig struktur i seg. Hva synes du?

her er bildet tatt litt nærmere, så du kan se strukturene bedre. Sprekker og groper som har kommet gjennom årenes løp lar jeg være, vil ikke engang prøve å fikse på det, da jeg synes det er vakkert!

Nedenfor kan du se hvordan det også går ann å lage underlag til tallerken da man skal dekke bord, da holder det bare med vanlig møbelfilt under for å skåne bordet.

Her har jeg en annen variant der jeg kun har brukt en planke som igjen er pusset og vokset, men her har jeg bare limt korkene under med trelim og lagt i klem til det tørket. Så lenge flatene er rene skal det sitte fint.

Her er har jeg  brukt vinkorker under.

Virkelig fint syns jeg det ble, og gøy da det er såpass enkelt å få til!

Det er så hyggelig med alle tilbakemeldinger og spørsmål jeg får både her og på facebook/Instagram, supert at det er så mange som liker å lage ting å gjenbruke noe av det som ligger rundt. Følg meg gjerne på Homemadebylise74 både på Facebookog Instagram

Der legger jeg stadig ut bilder av smått og stort som omhandler interiør, gjenbruk og “gjør det selv” prosjekter.

Lise Wolden

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg