Gammelt spisestuebord ble “nytt” på hytta!

Jeg elsker å fornye gamle møbler, og denne gangen fikk ett gammelt litt trist bord på hytta nytt liv. Man trenger ikke alltid å kjøpe alt nytt, det syns jeg dette bordet er ett godt eksempel på.

Bordet var i utgangspunktet ganske trist, og det har gjennom årene blitt veldig slitt i lakken.

Vi ønsket å få det litt lysere i spisekroken, så valgte en lys bordplate der treverket kommer godt til syne. Da er det ingen vei utenom, man MÅ pusse….ikke bare litt, men mye pussing. Ta deg tid til å gjøre en skikkelig jobb med pussingen om du tar fatt på ditt eget bord, da er sannsynligheten for ar du blir fornøyd ganske så stor.

Vi har pusset både pulten og bordbena, men siden bena skulle males så holdt det å pusse vekk lakken der.

For at du skal få et optimalt resultat med maling eller beis, kreves at underlaget er forberedt for det. I dette inngår blant annet en grundig rengjøring og fjerning av stoffer som kan ødelegge. Det finnes nok flere slike midler på markedet, men vi valgte å bruke rødsprit. Vi har helt enkelt tørket over med rødsprit med ett papir som ikke loer.

Så er det klart for å lakke, man kan selvsagt beise eller behandle på andre måter, men her ble det brukt en matt gulvlakk. Jeg syns det gir ett fint utseende også slipper man at det ser for blankt ut.

Vi har først rullet på ett lag med lakk.

For deretter å dra det ut med en driver.

Mellom strøkene kan det hende platen føles litt kornete, fordi trefibre vil reise seg. Disse sliper du ned med slipepapir som har fin korning. Få vekk alt støv fra platen før du påfører neste strøk.

Her har vi valgt å male bordbeina i samme farge som vinduskarmene, men har først brukt ett lag med heftgrunning.

Blei så fornøyd, at jeg nesten ikke greier å vente med å ta i bruk bordet!

Sjekk bordplata, den ble noe ganske annet enn slik der var.

Endelig er det klart til å taes i bruk!

Ser for meg mange fine stunder her fremover, og det gamle bordet vil nok leve i mange mange år til.

Takk for at du tittet innom bloggen min! Følg meg gjerne på Instagram om du vil også på @lisewoldendesign der legger jeg ut en del bilder av gjenbruk,DIY og andre ting jeg holder på med og syns er fint.

5 kommentarer
    1. Nå har jeg pusset ned helt likt bord, og skal ut og kjøpe lakk og maling. Er det samme malingstype på bena som vinduene? (typ: jeg har nettopp malt gulvlistene her, kan jeg bruke den malingen?)

    2. Takk for super inspirasjon. Vi har samme bord og fulgt din “oppskrift “. Vi er kjempefornøyde med resultatet. Ble så fint.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg